Welkom bij de club

• Ontdek onze Twinning Partners wereldwijd
  • Het volledige programma van onze activiteiten online
  • Biermans-Lapôtre, een internationale residentie
  • All you have to know about our ethical forums

De Universitaire Stichting is een ontmoetingsplaats

• voor academici van heel het land,
  • voor academici en leden van de "civiele" maatschappij,
  • voor academici van ons land, buitenlandse academici en leden van internationale organisaties.

In de Universitaire Stichting zijn er ruime en elegante salons, waar de leden en hun gasten in een stijlvol decor contacten kunnen leggen met hun collegae en andere genodigden. In de leeszaal liggen binnen- en buitenlandse dagbladen van verschillende strekking en taal ter beschikking. De gasten vinden er tevens een uitgebreid gamma van courante weekbladen en wetenschappelijke tijdschriften.

In ons restaurant kunnen de clubleden en hun genodigden tijdens de middaguren een maaltijd  nemen.

Ons hotel beschikt over 12 stijlvolle kamers waarin zowel de binnen- als de buitenlandse leden voor beperkte duur kunnen verblijven.

Tevens organiseert de Universitaire Stichting een ruim gamma van wetenschappelijke, culturele en artistieke activiteiten voor de leden van de Club.

Concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), indien reeds beschikbaar, wordt verkregen door te klikken op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Woensdag 13 oktober 2021 om 18 u.: Causerie "Friedrich Nietzsche, une pathobiographie basée sur une revue systématique de la littérature" met als spreker Prof. J. P.Sculier (F) en  M. Flamée (N en F) , gevolgd door receptie.

Donderdag 28 oktober 2021 om 12u15Lunch-debat met prof. Sven BISCOP (UGent en Egmontinstituut), over zijn boek “Hoe de grootmachten de koers van de wereldpolitiek bepalen.” (N) – Commentaar door de heer Mario Van Essche, voorzitter van het Humanistisch Verbond (N – F).

Woensdag 10 november 2021 om 18u: Prof. Rik COOLSAET (UGent) in dialoog met Prof. Philippe Van Parijs (UCLouvain) naar aanleiding van zijn boek “Vergeet dat onze tijd complexer is dan alles wat ooit vooraf ging.” (N-F), gevolgd door receptie.

Donderdag 25 november 2021 om 18 uProf. Els Witte met andere historici over "Belgische republikeinen. Radicalen tussen twee revoluties, 1830-1850" (N-F), gevolgd door receptie.

Maandag 29 november om 18u: Causerie met schrijver Marc Roche over Elizabeth II "Elle ne voulait pas être reine" (F) gemodereerd door Madame Colette Braeckman, journaliste au "Soir", gevolgd door receptie. Meer info volgt.

Donderdag 9 december 2021Ethical ForumMeer informatie.

Donderdag 20 januari 2022 om 17 u : Lezing over "Mithra, Franz Cumont et le regard sur l'Orient / Mithras, Franz Cumont en de blik op de Oriënt" met prof. Danny Praet (UGent) en "Le Mystère Mithra. Plongée au cœur d’un culte romain." met de heer Richard Veymiers, Directeur du Domaine et Musée royal de Mariemont. Gevolgd door een cocktail. Meer info volgt.

Voor informatie over voorbije activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten. De presentaties kunnen, indien beschikbaar, daar gedownload worden.Read more

Voor concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), klik op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Zaterdag en zondag 18 en 19 september 2021: Heritage days te Brussel met als thema "Meeting points".

Woensdag 6 oktober 2021 om 19.30u: concert  met "Violoncellissimo" in samenwerking met L’Institut culturel roumain à Bruxelles en le Centre National d’Art `Jeunesse Roumaine`

Dinsdag 12 oktober 2021: daguitstap met geleid bezoek aan de Collégiale Sainte-Gertrude à Nivelles met prof. Jacqueline Leclercq-Marx (ULB), lunch en bezoek aan de tuin van Agnès en Paul van der Aa in Lasne. (F)

Dinsdag 23 november 2021 om 10 u.: Geleid bezoek (N/F) aan de dubbele tentoonstelling van David Hockney in Bozar, gevolgd door een lunch in de Universitaire Stichting.

Woensdag 8 december 2021 om 10 u : Geleid bezoek aan de afdeling "Oude Kunst" en de reserves oude kunst en de restauratie-ateliers van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel, onder leiding van Dr. Joost Vander Auwera, senior curator van de afdeling  en lid van onze Club, gevolgd door een lunch in de Stichting. Meer info volgt.

Donderdag 17 maart 2022 : daguitstap met geleide bezoeken aan de tentoonstelling « Le Mystère Mithra. Plongée au cœur d’un culte romain» en het domein van Mariemont, met lunch. Meer info volgt.

Muziekconcerten in Bozar in 2021-2022: klik hier.

Abonnementen voor de Koningin Elisabeth-wedstrijd 2022 voor Cello. Meer informatie volgt.

Van zondag 25 juli tot zondag 1 augustus 2021: Muzikale reis naar het Festival Crete Senesi met Philippe HerrewegheNadere informatie.

Van zondag 5 juni tot zaterdag 11 juni 2022: Culturele reis naar Thessaloniki en Macedonië met prof. Bernard COULIE, ererector van UCLouvain. Nadere informatie.

Van dinsdag tot zaterdag 6-10 september 2022 :  Culturele reis naar Rome

Voor informatie over voorbije activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten.Read more

Maandag 29 november 2021 om 18 u.: Causerie met schrijver Marc Roche over Elisabeth II in verband met zijn boek "Elle ne voulait pas être reine" (F) gemodereerd door Madame Colette Braeckman, journaliste bij de "Soir", gevolgd door receptie.

Voor meer info klik "Read more".Read more

Op dinsdag 23 november om 10u organiseert de Universitaire Stichting een geleid bezoek (N/F) aan de dubbele tentoonstelling van David Hockney in Bozar. Na het bezoek lunchen we in de Universitaire Stichting.

Omwille van de strikte regels, zijn er maar 30 plaatsen.

Gelieve in te schrijven en te betalen voor 31 oktober.

80€ p.p.

De Universitaire Stichting organiseert een culturele reis naar Thessaloniki en Macedonië voor de leden van de Universitaire Stichting met prof. Bernard COULIE, ererector van UCLouvain van zondag 5 tot zaterdag 11 juni 2022.

Voor meer informatie, klik op "Read more" hieronder.

Dit najaar geven we het woord aan een aantal Clubleden die recent een boek over hun wetenschappelijk onderzoek  geschreven hebben.  We starten met een lunch-debat op 28 oktober 2021 om 12.15 u met prof. Sven BISCOP (N), UGent en Egmontinstituut, over zijn boek “Hoe de grootmachten de koers van de wereldpolitiek bepalen.”, met commentaar door de heer Mario Van Essche, voorzitter van het Humanistisch Verbond (N – F).

Voor meer informatie, klik "Read more".Read more

Dit najaar geven we het woord aan een aantal Clubleden die recent een boek  over hun wetenschappelijk onderzoek geschreven hebben.  Na het lunch-debat met prof. Sven BISCOP, geven we het woord aan Prof. Rik COOLSAET (UGent), die  in gesprek gaat met Prof. Philippe Van Parijs (UCLouvain), op woensdag 10 november om 18 uur.

Voor meer informatie, klik "Read more".

Donderdag 25 november 2021 om 18 u.
Debat met voorstelling van het nieuw boek van Els Witte "Belgische republikeinen. Radicalen tussen twee revoluties, 1830-1850 ". Pelckmans, 2020. Oorspronkelijk voorzien op 19 maart 2020, maar uitgesteld door de COVID-19-crisis.

Het debat (N/F) wordt gemodereerd door Karel Velle (Algemeen rijksarchivaris), met deelnemers Els Witte (em. professor VUB)Niek van Sas (Nederlandse historicus, emeritus hoogleraar Universiteit Amsterdam), Marc Reynebeau (historicus en journalist De Standaard), François Antoine, (Chef de service des Archives générales à Bruxelles)
Het debat wordt gevolgd door een hapje en een drankje, gesteund door de uitgever, en verkoop van het boek aan vriendenprijs (22 €) en signeersessie door de auteur.

Deelname 15 € p.p.
Meer informatie klik "Read more". Inschrijven vóór 19 november door middel van het inschrijvingsformulier.Read more

Na een complex jaar, nodigt het Paleis voor Schone Kunsten tijdens de volgende maanden opnieuw een aantal grote orkesten en befaamde musici-solisten uit, binnen een gevarieerd programma, volgens de COVID-regeling.

Met de Universitaire Stichting naar een selectie van veertien hoogstaande concerten geeft u recht op een gunstige ledenprijs met belangrijke reductie (in abonnement of losse concerten) en het Concert met Cecilia Bartoli in 1ste of 2de cat. met een kleinere korting. INSCHRIJVEN VOOR 6 SEPTEMBER voor de CONCERTEN VAN 13 en 27 SEPTEMBER en 1 OKTOBER. Voor de andere concerten kan dat nog na 6 september.

Voor meer informatie, het programma en de inschrijvingsmodaliteiten, klik "Read more" hieronder.Read more

Ook dit jaar organiseerde de Universitaire Stichting voor de leden een reis naar Toscane, naar het Festival delle Crete Senesi met Philippe Herreweghe en het Collegium Vocale. Deze reis gingt door van 25/7 tot 1/8/2021.

Voor meer informatie klik deze link.