Voorbije activiteiten

De Universitaire Stichting organiseert tal van activiteiten voor de leden van de Club. In deze rubriek wordt een kort verslag gegeven van enkele voorbije activiteiten.

 - (13 okt 2021)

In opvolging van de reis van Universitaire Stichting naar Sils Maria en de voorstelling van het boek Sils-Maria - ‘île bienheureuse’ pour Nietzsche” (P.A.Bloch), werd op woensdag 13 oktober 2021 om 18 u. een causerie georganiseerd over het wetenschappelijk artikel “Friedrich Nietzsche, une pathobiographie basée sur une revue systématique de la littérature(Sculier J.-P.,  Flamée M., Durieux V. en Bloch P.-A. ),  gepubliceerd in het tijdschrift “Revue Médicale de Bruxelles” in het nummer van sept-okt 2019. 

Sprekers : Prof. J. P.Sculier (F) die spreekt over de ziekte zelf, in dialoog met Prof. M. Flamée (N en F) die commentaar gaf over de invloed van de ziekte van Nietzsche op zijn werk.

Deze causerie was voorzien in maart 2020, maar uitgesteld ten gevolge van de Covid 19 - crisis.

Causerie gevolgd door een hapje en een drankje. Per inschrijving is één exemplaar van het artikel voorzien.

Meer informatie over het onderwerp en de spreker.

,
 - (12 okt 2021)

Bezoek aan de Sint-Gertrudiskerk met prof. Jacqueline Leclercq-Marx (ULB) en aan de natuurlijke privé-tuin van Paul en Agnès van der Aa in Lasne.

10.00 uur Rondleiding in de Sint-Gertrudiskerk, met een lokale gids en prof. Jacqueline Leclercq-Marx (ULB)

De rondleiding in de kerk van de Sint-Gertrudiskerk in Nijvel is op verschillende manieren interessant, ook al werd ze bijna volledig herbouwd na haar verwoesting tijdens de oorlog. Het begint inderdaad met de presentatie van de archeologische kelder die een goed idee geeft van de verschillende gebedsplaatsen in de abdij die in de 7e eeuw werd gesticht, voordat de oude kerk waar de eerste abdis, Gertrudis, werd begraven. de hoofdkerk wordt. Het gaat verder met een bezoek aan de laatstgenoemde, die zich in veel opzichten voordoet als een typisch Ottoonse kerk - van Germaanse invloed dus - die zowel gelijkend als verschillend van de pre-romaanse en romaanse kerken die gelijktijdig gebouwd werden. Het stelt u ook in staat om twee interessante sets romaanse beeldhouwwerken te zien, evenals de replica en de overblijfselen van het zeer mooie gotische reliekschrijn van Sint-Gertrudis (13e eeuw).

13.00 uur Lunch in het restaurant "Auberge de la Roseraie", Rte de la Marache 4, 1380 Lasne

15 uur Bezoek aan de tuin met Paul en Agnès van der Aa. Deze tuin maakt deel uit van de Open Tuinen van België en het netwerk Nature de Natagora.

De aangelegde tuin (5700m²) in 1993 en 1994, met de hulp van tuinarchitect Philippe de Boncourt, evolueerde langzaam onder leiding van Paul en Agnès tot een pesticidevrije tuin waar de natuur zich kan uiten.

Terwijl we wandelen, ontdekken we een zeer gestructureerde tuin begrensd door leilinden, een pergola en een serre, een grote boomgaard met hoge fruitbomen en bloeiende weide in de lente en de zomer, een klein hazelnootbos en de bijenkorven die de nodige aandacht trekken, een ommuurde tuin van geuren, een natuurlijke tuin beplant met struiken die uitnodigen tot wandelen, en om het bezoek af te sluiten, een zeer gestructureerde ommuurde tuin met een verzameling pioenrozen.

Elk seizoen is aantrekkelijk en het ideaal is om deze tuin op verschillende tijdstippen van het jaar te komen ontdekken!

16.30 - 17.00 uur Einde

De bezoeken vonden plaats in het Frans.

 - (06 okt 2021)

Als aanvang van het academiejaar 2021-2022  organiseerde de Universitaire Stichting, op 6 oktober 2021 om 19u30, in samenwerking met het Roemeens Cultureel Instituut in Brussel en het Nationaal Kunstcentrum "Tinerimea Română", een concert met Violoncellissimo onder leiding van Prof. Marin CAZACU, om de 100 jaar van de Universitaire Stichting en 65 jaar lidmaatschap van Roemenië bij de UNESCO te vieren.

We waren blij om samen Europese culturele waarden te vieren via een reis door de geschiedenis van klassieke muziek, van verschillende genres, in een muzikaal boeket vol kleuren, smaken en levensvreugde, ondersteund door Roemeense muzikanten van het Ensemble Violoncellissimo.

Violoncellissimo werd in 2000 opgericht onder de auspiciën van het National Art Centre "Tinerimea Romana". Dit project brengt de beste jonge cellisten uit Roemenië samen voor een unieke artistieke ervaring die tot doel heeft een hoog niveau van nationale en internationale muzikale prestaties te bereiken. Het violoncellissimo-ensemble, hoog aangeschreven bij Europese critici, is één van de bekendste Roemeense kamermuziekensembles en werd gevormd op initiatief van cellistprofessor Marin Cazacu, die samen met zijn huidige studenten en alumni een nieuwe weg heeft ingeslagen in de promotie van muziek en jonge talenten uit Roemenië.

 - (18 sep 2021 tot 19 sep 2021)


Zoals reeds bij vorige edities nam de Universitaire Stichting ook dit jaar deel aan de “Heritage Days” van het Brussels Hoofdstekelijk Gewest die zijn doorgegaan en op 18 en 19 september 2021 en als thema “MEETING POINTS” hebben. Het was een "off-versie" waarin creativiteit alle kansen krijgt en waarin leuke verrassingen nooit te ver weg zijn. Bezoekers konden de gebouwen van onze Stichting bezoeken, maar ook meer dan 140 andere locaties.  test

Meer informatie op de website heritagedays.urban.brussels

 - (22 jun 2021)

Daguitstap naar het "Domaine de Mariemont" en de tentoonstelling "Le monde de Clovis. Itinéraires mérovingiens"  met de directeur Richard Veymiers en de conservatoren van het Museum.

Aangezien het gaat om een wetenschappelijke instelling van de Fédération Wallonie-Bruxelles, ging het bezoek door in het Frans en wordt de informatie verder enkel in het Frans verstrekt.

Programme

10h-10h15 : Accueil des participants
10h15-11h : Présentation du Domaine de Mariemont et de son histoire (dans le grand auditorium par R. Veymiers, Directeur).

En fonction du nombre de participants, nous pourrions constituer deux groupes.

11h-12h :
  *   Visite de l’exposition "Le monde de Clovis. Itinéraires mérovingiens" (groupe 1 guidé par M. Demelenne, la commissaire scientifique)
  *   Découverte du parc de Mariemont (groupe 2 guidé par G. Docquier, le conservateur d’Histoire domaniale)

12h-13h : Repas à la brasserie (« Terrasse de Mariemont »)

13h-14h :
*   Découverte du parc de Mariemont (groupe 1 guidé par G. Docquier)
*   Visite de l’exposition « Le monde de Clovis. Itinéraires mérovingiens (groupe 2 guidé par M. Demelenne)

14h-16h30 : Découverte des collections permanentes (dont la Réserve précieuse) en compagnie des conservateurs. 

Information sur le Domaine

Mariemont c’est à la fois, un musée dont les collections rivalisent en qualité, sinon en étendue, avec celles des plus prestigieux musées du monde et un parc somptueux, planté d’essences rares et d’arbres séculaires, aux massifs de rhododendrons et d’azalées multicolores, aux allées sinueuses qui révèlent au promeneur des paysages variés en toute saison, un havre de calme et de beauté au sein d’une région dont l’industrialisation récente ne doit pas faire oublier les origines champêtres.
Le parc de Mariemont est un des plus beaux de Belgique. Entièrement clos de murs, il couvre une superficie d’environ 45 ha, auquel il faut ajouter celle de l’allée d’accès, dite « drève de Mariemont », et des vergers attenants sur une profondeur de 35m de part et d’autre.
Il doit son origine à Nicolas Warocqué fondateur d’une célèbre dynastie d’industriels et l’un des principaux actionnaires de la Société Minière du Parc de Mariemont constituée en 1802 en vue de l’exploitation charbonnière du ci-devant domaine royal. En 1829, il acheta une portion de la forêt de Mariemont pour s’y faire construire un château et aménager un parc d’une superficie d’environ vingt-sept hectares.
Le parc actuel conserve pour l’essentiel l’aspect qu’il avait au début du 20e siècle. Le noyau en a été dessiné en 1832 par Charles-Henri Petersen sur le modèle des jardins anglais de l’époque, où une alternance subtile de pelouses, d’étangs et de massifs de frondaisons, parcourus de chemins sinueux, cherche à évoquer l’aspect naturel des sites boisés. Les agrandissements ultérieurs en respecteront le style ; les plus importants seront réalisés par Raoul Warocqué, qui y englobera notamment les ruines du château de Charles de Lorraine et le « fer-à-cheval ».

Information sur l’exposition "Le monde de Clovis. Itinéraires mérovingiens" et le "Musée Royal de Mariement"

L'homme au coeur d'un discours archéologique.Les Mérovingiens, peuple de l’Europe du Nord-Ouest au début du Moyen Âge, sont bien connus à travers leurs nécropoles. L’exposition invite à les rencontrer dans l’intimité de leur foyer, à travers les gestes et prouesses techniques des artisans ou le quotidien d’une religieuse dans son monastère…
Un monde en mouvement, dans lequel on se reconnait Coincée entre les vestiges de l’Antiquité et les grandes cathédrales, l’époque mérovingienne est bien plus qu’une période de transition ; elle témoigne d’un monde en mouvement, dans lequel se posent des questions d’une brûlante actualité : migrations, relations à l’environnement, intégration culturelle, consommation et échanges à l’échelle mondiale.
Lier thématiques et questionnements contemporains.Une série de questions posées en parallèle des différentes thématiques de l'exposition sont proposées par le Musée et l'équipe Labo Philo de Picardie laïque. Comment en effet envisager hier et aujourd'hui de grands thèmes comme l'appartenance culturelle, la notion de propriété et de ressources naturelles, la migration libre et forcée, la définition de l'homme et de la femme, l'évolution de la liberté, le choix du sacré, ...
Échanges commerciaux, ici et ailleurs. Des grenats d’Inde et du Sri Lanka, de l’ambre de la Baltique, d’impressionnantes panoplies d’armes, de parures et bijoux en alliages précieux … Et si ces témoignages venus de contrées lointaines se trouvaient juste là, sous nos pieds ?

 - (09 jun 2021)

 

Om u te verwelkomen bij onze heropening wilden wij u verrassen met een exclusief jazz-concert Manoir de mes rêves met Philip Catherine (electric guitar)Paulo Morello (electric & acoustic guitar), Sven Faller (bass), gevolgd door een receptie (met respect voor de COVID-reglementering). Het was een waar genoegen om de leden terug te zien.

 - (20 apr 2021)

In opvolging van het webinar van 11 maart 2021 over de pest in Doornik in de 14e eeuw en de ermee gepaard gaande overheidsmaatregelen, organiseerde de Universitaire Stichting een webinar over een meer recente pandemie “de Spaanse Griep” in 1918-1920. Over deze pandemie hebben velen van ons horen spreken door onze ouders of grootouders, maar we hebben nu maar, door de corona-pandemie, een duidelijk gevoel gekregen wat een dergelijke pandemie voor de gemeenschap betekent.
De Spaanse Griep heeft voor de Universitaire Stichting een bijzondere betekenis, daar de Universitaire Stichting ontstaan is ten tijde van de pandemie. Inderdaad, de Universitaire Stichting is formeel opgericht in 1920 en heeft haar activiteiten aangevat in 1921. Ze herdenkt dus haar 100-jarig bestaan in volle lockdown periode.
Het webinar over de “Spaanse Griep” werd georganiseerd op dinsdag 20 april 2021 van 13 u. tot 14.30 u. De inleidingen werden gegeven door de professoren Isabelle Devos (UGent) en Sophie Vanwambeke (UCLouvain). De lezingen werden alternerend gehouden in het N en het F.

Voor de ppt-presentatie, klik hier.

Voor de video-opname van de uiteenzettingen, klik hier.

 - (11 mrt 2021)

Sedert één jaar zijn we volledig ondergedompeld in de pandemie van COVID-19. Voor iedereen onder ons – ook voor de regering – een volledige nieuwe ervaring. Maar in de loop van de geschiedenis is de mensheid reeds vaak met een pandemie geconfronteerd geweest. Hoe werd daar vroeger op gereageerd? Aan de hand van recent ontdekte handschriften hebben de professoren Marc BOONE (UGent) en Claire BILLEN (ULB) bestudeerd hoe de stadsmagistraat van Doornik heeft gehandeld ten tijde van de pestepidemie in de 14e eeuw.

Hierover organiseerde de Universitaire Stichting op 11 maart 2021 van 13 tot 14.30 u. een online seminarie (webinar) (N/F) met de bovengenoemde onderzoekers.

Voor de ppt-presentatie, klik hier.

Voor de video-opname van de uiteenzettingen, klik hier.

 

 - (03 okt 2020 tot 04 jun 2021)
Het Paleis voor Schone Kunsten nodigt in 2020-2021 opnieuw een aantal grote orkesten en befaamde musici-solisten uit, binnen een gevarieerd programma.  
We kunnen u alvast meedelen dat een reeks concerten geprogrammeerd staan, maar gezien de omstandigheden kan BOZAR nog niet met 100 % zekerheid zeggen of ze effectief zullen doorgaan.  Bovendien is het ook nog afwachten – als de concerten doorgaan –  hoeveel publiek ze mogen verwelkomen, hoe het verloop van de concerten zal zijn en hoe het zaalplan er zal uitzien. Vermoedelijk wordt de programmatie maar met mondjesmaat vrijgegeven. Op die manier kunnen we vlotter inspelen op de stand van zaken van de pandemie, uit bezorgdheid voor onze leden en om alle evenementen op een zo’n veilige manier mogelijk te laten doorgaan. 
Met de Universitaire Stichting naar een selectie van twintig hoogstaande concerten geeft u recht op een interessante reductie in abonnement of op de losse concerten. We geven u nu al de voorlopige details door in bijgaand document zodat u er nota kan van nemen in uw agenda.  Zodra we meer weten, zullen we de informatie online zetten en u uitnodigen om in te schrijven. 
 - (31 mrt 2020)

Geleid bezoek (N/F) aan de tentoonstelling “Keith Haring” in Bozar, gevolgd door een lunch in de Universitaire Stichting.  ​
Afgelast door corona-crisis.

BOZAR brengt een grote retrospectieve met werk van de legendarische Amerikaanse kunstenaar Keith Haring. Deze vriend en vakgenoot van zowel Andy Warhol als Jean-Michel Basquiat was een unieke en opvallende verschijning in het New York van de jaren 1980. Met zijn direct herkenbare stijl speelde hij een erg belangrijke rol in de tegencultuur. Haring is vooral beroemd om zijn iconische motieven: blaffende honden, kruipende baby’s en vliegende schotels. Hij wilde ‘publieke kunst’ maken, die hij verspreidde via zijn Pop Shop, de media, de metro en de openbare stedelijke ruimte. Hij vond inspiratie in het abstract expressionisme, de popart, de Japanse kalligrafie en het werk van New Yorkse graffitikunstenaars. Tegelijk werd zijn unieke, spontaan ogende stijl beïnvloed door de energie van de tijd waarin hij leefde, van ruimtereizen tot hiphop en videospelletjes. Een krachtig oeuvre dat nog steeds bijzonder actueel is.

Pagina's