De Universitaire Stichting organiseert tal van activiteiten voor de leden van de Club. In deze rubriek wordt een kort verslag gegeven van enkele voorbije activiteiten.
Op woensdag 19 april 2023 te 17 u. gaven dr. Sabine van Sprang, directrice Academia Belgica, en Prof. Tine Meganck, Professor aan de Vrije Universiteit Brussel, een lezing (N/F) over de relatie van de Vlaamse schilder Pieter Bruegel en Italië, dit naar aanleiding van het verschijnen van het boek "BRUEGEL & L’ITALIA / BRUEGEL AND ITALY", dat het resultaat is van de wetenschappelijke bijeenkomst gehouden aan de Academia Belgica te Rome in 2019. De lezing werd gevolgd door een hapje en een drankje.
Inhoud van de voordracht
In 2019, in herdenking van de dood van Pieter Bruegel 450 jaar geleden, wijdde de Academia Belgica een internationaal symposium aan Bruegel en Italië. De akten van deze wetenschappelijke bijeenkomst zijn thans gepubliceerd in het meest recente volume van de Acta Academiae Belgicae. Hoewel Bruegel ongeveer twee jaar in het schiereiland verbleef, is er opmerkelijk weinig van zijn Italiaanse artistieke productie bewaard en is de impact van Bruegels ontmoeting met Italië niet meteen merkbaar in zijn oeuvre. Waarom trok Bruegel dan naar Italië? Om mogelijke antwoorden te formuleren, beschouwen de auteurs niet alleen de meester en zijn werk, maar ook de culturele en artistieke uitwisseling tussen Italië en de Lage Langen voor, tijdens en na zijn Italiaanse reis. Zij traceren de condities, tradities en netwerken die Bruegels dialoog met Italië motiveerden en vormgaven, en openen zo nieuwe paden in het onderzoek van deze befaamde, maar zeer ongedocumenteerde kunstenaar.
De sprekers
Dr. Sabine van Sprang
Directrice Academia Belgica
Sabine van Sprang was born in Ghent in 1966. She has obtained a Master degree in Philosophy and Literature (major: Art History and Archeology) from the Université Libre de Bruxelles. She has been working as a curator of 16th and 17th century Flemish painting at the Royal Museums of Fine Arts of Belgium in Brussels since 1996.
In 2006, she defended her PhD thesis at the Université Libre de Bruxelles on the Brussels painter Denijs van Alsloot (c. 1568 – 1625/26) of which a revised version in two volumes has been published by Brepols in 2014 in the series Pictura Nova, Studies in the 16th- and 17th- Century Flemish Painting and Drawing (ed. by Prof. Katlijne Van der Stighelen and Prof. Hans Vlieghe). In 2007, in cooperation with Joost Vander Auwera, she organized the exhibition Rubens, a Genius at Work at the Royal Museums of Fine Arts (catalogue in E/FR/N) and in 2012 she curated the exhibition Rubens, Van Dyck, Jordaens et les autres, Peintures baroques flamandes aux Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique / Flemish Baroque Paintings from the Royal Museums of Fine Arts of Belgium (catalogue in FR-E) at the Musée Marmottan Monet in Paris.
From 2007 to 2017, she coordinated the team at the Royal Museums of Fine Arts of Belgium that was part of the Belgian-Dutch project City and Society in the Low Countries, 1200-1800: Space, Knowledge, Social Capital, conducted by Professor Marc Boone from the University of Ghent (financed by the Interuniversity Attraction Poles Program-Belgian Science Policy). Together with Prof. Tine Meganck, she edited the book Bruegel’s Winter Scenes, Historians and Art Historians in Dialogue (Mercatorfonds, 2018, published in E/FR/N/D), to which several members of the project contributed.
A the same time, Sabine van Sprang curated the first monographic exhibition ever on the Brussels painter Theodoor van Loon (1581/82-1649) (Brussels, Bozar, 9.10.2018-15.01.2019 ; Luxemburg, Musée national d'histoire et d'art, 15.02.2019- 26.05.2019 ; catalogue in Fr/N).
In January 2019, she was appointed director of the Academia Belgica, Centre for the History, the Arts and Sciences in Rome for four years, a term that has been extended for one year (until December 2023).
Tine L. Meganck
Vrije Universiteit Brussel
Tine Luk Meganck is Assistant Professor at the Vrije Universiteit Brussel. After her Master in Art History at UGent (1993) and Master in Business Administration at the Vlerick School of Management (1994), she obtained a PhD in Art and Archaeology from Princeton University in 2003. She subsequently joined the Royal Museums of Fine Arts of Belgium with a Return Grant of the Federal Science Policy of Belgium. As a researcher at the Royal Museums (2005-2019), she revisited the collection’s rich Bruegel and Rubens holdings from a cultural-historical perspective.
More generally, Tine Luk Meganck studies art and visual culture of the early modern Low Countries in a global context. Her research interests include interactions between artists, merchants and humanists; antiquarianism; ethnography and the representation of the other; art and knowledge, and, most recently, the artistic participation of early modern merchant families and the representation of early modern family life.
Her publications include, among others, Pieter Bruegel the Elder, Fall of the Rebel Angels: Art, Knowledge and Politics on the Eve of the Dutch Revolt (2014), Erudite Eyes: Friendship, Art and Erudition in the Network of Abraham Ortelius (1527–1598) (2017); Bruegel’s Winter Scenes: Art Historians and Historians in Dialogue (2018 – edited with Sabine van Sprang), and, forthcoming, Bruegel e l’Italia. Bruegel and Italy, editor, Studia Academiae Belgica #3 (2023 - also edited with Sabine van Sprang and in collaboration with Maria Clelia Galassi).
She is editorial board member of Brill Studies in Netherlandish Art and Cultural History (NACH) and of Oud Holland, the oldest surviving art-historical periodical in the world. Since 2022 she is member of the Board of Historians of Netherlandish Art.
Recital met mevrouw Stéphanie Huang, laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd voor cello 2022, gevolgd door een uitgebreide receptie, in aanwezigheid van de celliste.
In samenwerking met dr. Erik Loosen, voorzitter van de Vereniging van Vlaamse academici, afdeling Brussel en lid van de Club US, en van de Koningin Elisabethwedstrijd.
Op het programma staan: de 4e suite van Bach en de suite voor cello van Gaspar Cassado.
De celliste Stéphanie HUANG
Stéphanie Huang werd in 2021 uitverkoren tot een van de revelaties van de Franse talentenjacht ADAMI Classique. Ze begon op zeer jonge leeftijd cello te spelen bij haar moeder. Op 12-jarige leeftijd maakte ze haar debuut in het Koninklijk Munttheater in Brussel met Tsjaikovski’s Variaties op een Rococothema voor cello en orkest. Ze studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel bij Jeroen Reuling en aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse in Parijs bij Marc Coppey en Emmanuelle Bertrand. Ze is een laureate van het Dexia Concours, de Suggia International Cello Competition in Porto en de muziekwedstrijd van de Società Umanitaria in Milaan, evenals van de SPES, Meyer en Kriegelstein stichtingen. Ze werd ook geselecteerd voor de Académie musicale Philippe Jaroussky, de Seiji Ozawa International Academy en de Académie musicale de Villecroze. Ze werd onlangs bekroond met de Bourse d’Excellence Patrick Petit. Sinds september 2020 is ze artist-in-residence aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth in Waterloo, waar ze bij Gary Hoffman studeert.
Dinsdag 13 december 2022: Programma
Om 10 u Geleid bezoek (N) aan het GUM, het Gents Universiteitsmuseum (K.L. Ledeganckstraat 35, 9000 Gent), het nieuw museum van de Universiteit Gent, met ontvangst en inleiding door Dr Marjan Doom, directeur.
Lunch: Restaurant Mub’art – Museum van Schone Kunsten te Gent.
Om 14 u : Bezoek (N) aan de fototentoonstelling “Licht uit het Oosten. Licht op het Oosten. Franz Cumont (1868-1947) en de antieke mysterieculten", onder leiding van prof. Danny Praet,.in het Vandenhove Centrum voor Architectuur en Kunst, Rozier 1, Gent.
Bezoek aan de tentoonstelling "Alexandrië: vervlogen toekomsten" onder leiding van de commissarissen Arnaud Quertinmont en Nicolas Amoroso (van het Musée de MARIEMONT) (en F), gevolgd door de lunch in de Universitaire Stichting.
Alexandrië: vervlogen toekomsten blikt terug op de gloriejaren van de antieke grootstad aan de hand van een 200-tal werken uit de grootste Europese museumcollecties. De tentoonstelling werpt een ander licht op Alexandrië en plaatst de stedenbouwkundige, politieke en religieuze organisatie van de stad in de kijker. Ook het dagelijkse leven van de inwoners en de wetenschappelijke en filosofische uitstraling van dit kloppende hart van de antieke beschaving tussen de 4e eeuw v.C en de 4e eeuw n.C. komt aan bod. Een 20-tal hedendaagse werken vult het relaas van de tentoonstelling aan en legt kritische en poëtische verbanden in verschillende zijsprongen die vorm krijgen in een ambitieuze scenografie. Veel van de aangekaarte thema’s worden bovendien verruimd met uitstapjes naar andere periodes, van de Byzantijnse en Arabische hoogdagen tot de moderne tijd, om het beeld van Alexandrië doorheen de geschiedenis nog scherper te stellen.
Mede gefinancierd door het Creative Europe programma van de Europese Unie als onderdeel van het internationale project “Alexandrië: (Re-)activatie van de gemeenschappelijke stedelijke verbeeldingen / Alexandria : (Re)activating Common Urban Imaginaries.
Woensdag 7 december om 17.30 u. Avondlezing "Hernieuwbare energie : Ja, maar … Kernfusie : een beloftevolle energiebron voor de toekomst." door prof. Jef Ongena. (KMS-ERM).
Inleiding door Dr. Ir. Georges Van Goethem (Koninklijke Academie voor Overzeese Wetenschappen van België (ARSOM -KAOW), docent aan verschillende Belgische en Franse universiteiten).
Lezing en debat, gevolgd door een hapje en een drankje.
Dinsdag 22 november om 10 uur : Bezoek aan de tentoonstelling Shin Hanga, De nieuwe prenten van Japan (1900-1960), ingeleid door Mevrouw Nathalie Vandeperre, Conservator van de collecties Verre Oosten en Co-commissaris van de tentoonstelling.
Welkom vanaf 9.30 u. aan de hoofdingang van het Museum voor Kunst en geschiedenis, Jubelpark 10, 1000 Brussel.
Na het bezoek, lunch in de Universitaire Stichting.
De tentoonstelling Shin hanga – De nieuwe prenten van Japan 1900-1960 laat het publiek kennismaken met de belangrijkste stroming van de Japanse prentkunst in de 20ste eeuw. Shin hanga prenten zetten in zekere zin de lijn voort van de traditionele prentkunst of ukiyo-e, in het Westen bekend dankzij grote kunstenaars als Hokusai, Utamaro en Hiroshige. Hoewel ze dezelfde techniek van houtdruk hanteren en er ook een aantal klassieke thema’s terugkomen, waaronder de landschappen, de vrouwen- en de acteursprenten, verleiden de shin hanga prenten door een nieuwe esthetiek, hoogstaande materialen en uiterst luxueuze uitvoeringen.
De presentatie geeft een inleiding op het thema aan de hand van prenten uit de tentoonstelling, zodat men vervolgens zelf op eigen tempo de expo kan ontdekken.
Op donderdag 23 juni 2022 organiseerde de "Koninklijke Vereniging voor Politieke Economie van België" in samenwerking met de Universitaire Stichting een debat (N/F) met Prof. Bram De Rock (KULeuven - ULB), in dialoog met Prof. Philippe Van Parijs (UCLouvain), over
"Wat heet dan gelukkig zijn? Een economisch perspectief"
Onderwerp
In de lezing “Wat heet dan gelukkig zijn? Een economisch perspectief” zal prof. De Rock zijn onderzoek nader toelichten en in het bijzonder zal hij focussen op het individueel welzijn van de Belgen. Vooreerst zal hij aangeven dat economen hier wel degelijk een meerwaarde kunnen bieden en dat deze verder reikt dan het in kaart brengen van financiële middelen van gezinnen. Vervolgens zal hij enkele opvallende resultaten bespreken uit het boek “Well-being in Belgium, beyond happiness and income’’ dat hij samen met collegae van vier Belgische universiteiten in 2018 publiceerde.
De spreker
Bram De Rock is gewoon hoogleraar economie bij ECARES (Université libre de Bruxelles), in combinatie met een zelfde positie aan het departement economie van de KU Leuven. Hij heeft tevens gastaanstellingen aan het University College London en het Institute for Fiscal Studies (London). Bram De Rock publiceerde meer dan 60 artikels in internationaal toonaangevende tijdschriften zoals onder andere The American Economic Review en The Journal of Political Economy. In juni 2019, ontving hij, samen met Laurens Cherchye en Frederic Vermeulen, uit de handen van zijne Majesteit de Koning de prestigieuze Francqui prijs in de humane wetenschappen. Dit om het maatschappelijk belang van hun gezamenlijke onderzoeksagenda te onderstrepen.
De discutant
Philippe Van Parijs, prix Francqui 2001, a dirigé la Chaire Hoover d’éthique économique et sociale de l’UCLouvain de 1991 à 2016. Il est actuellement professeur invité à l’UCLouvain et à la KU Leuven et Robert Schuman Fellow à l’Institut universitaire européen (Florence). Ses livres les plus récents sont Basic Income. A radical proposal for a free society and a sane economy (Harvard UP, 2017, avec Yannick Vanderborght) et Belgium. Une utopie pour notre temps (Académie royale, 2018).
"In de coulissen van het museum…De moord op Marat. Een nieuwe kijk op het meesterwerk van Jacques-Louis David (1748-1825)" in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Bezoek aan de focustentoonstelling en aan het laboratorium voor materiaal-technisch onderzoek van kunstwerken met Prof. dr. David Strivay & dr. Catherine Defeyt, Centre Européen d’Archéometrie, ULiège (F), met inleiding en begeleiding van het bezoek door Dr. Francisca Vandepitte, Conservator moderne kunst KMSKB (N), tevens part-time docent aan de VUB. Het bezoek werd gevolgd door de lunch in de Universitaire Stichting.
Meer informatie over de tentoonstelling
Focustentoonstelling: De moord op Marat van Jacques-Louis David (1748-1825)
De Universitaire Stichting organiseerde een culturele reis naar Thessaloniki en Macedonië voor de leden van de Universitaire Stichting met prof. Bernard COULIE, ererector van UCLouvain van zondag 5 tot zaterdag 11 juni 2022.
(Aangezien de reis volledig in het Frans verliep, wordt de informatie verder enkel in het Frans weergegeven.)
Thessalonique est la deuxième ville de Grèce ; c'était aussi une ville importante de l'Empire byzantin et aujourd'hui le deuxième lieu préservant le plus de monuments byzantins après Istanbul. Thessalonique fut aussi une ville grecque, romaine et ottomane. Elle est au cœur de la région qui a vu éclore le royaume de Macédoine, celui de Philippe II et de son fils Alexandre le Grand, et qui a vu les premières communautés chrétiennes visitées par saint Paul.
C'est à la découverte de toutes ces histoires - macédonienne, grecque, romaine, byzantine, ottomane et moderne - que nous partirons, en visitant les sites emblématiques de ces périodes : Pella, Philippes, Thessalonique, Veria, et bien d'autres.
Bernard Coulie est né à Bruxelles en 1959. Il est docteur en philologie et histoire orientales de l'Université catholique de Louvain (1985). Professeur ordinaire à l'UCLouvain, il y enseigne les études byzantines, arméniennes et géorgiennes, ainsi que la culture et l'identité européennes. Il est l'auteur de plus de 400 publications. Il a été recteur de l'UCLouvain de 2004 à 2009. Depuis une douzaine d'années, il guide régulièrement des voyages en Arménie, en Géorgie, ou encore à Istanbul. Info : www.bernardcoulie.com.
Tous les détails se trouvent en cliquant sur ce lien.
We bieden onze leden graag goede plaatsen aan voor een aantal abonnementformules en losse tickets voor de Koningin Elisabethwedstrijd 2022 voor cello.
U kunt de abonnementformules, de aangeboden dagtickets, de data en de prijzen zien op het document dat u kunt downloaden door deze link te klikken.