Geleid bezoek aan de tentoonstelling IMAGINE! – 100 Years of International Surrealism

Datum:
dinsdag, 16 april, 2024 - 10:30
Plaats:
- KMSKB, Hoofdingang, Regentschapstraat 3, 1000 BRUUSEL
Afspraak:
Dinsdag 16/4/2024 om 10.30 u.

Op dinsdag 16/4/2024 om 10.30 u Geleid bezoek aan de tentoonstelling IMAGINE! – 100 Years of International Surrealism onder de leiding van dr. Francisca Vandepitte, curator van de tentoonstelling, gevolgd door de lunch in de Universitaire Stichting.

Afbeelding: Salvador Dalí, Soft Construction with Boiled Beans (Premonition of Civil War), 1936. Philadelphia Museum of Art, The Louise Arensberg Collection. © Philadelphia Museum of Art | Fundació Gala-Salvador Dalí / Sabam Belgium, 2024.

De tentoonstelling

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België openen IMAGINE!, een uitzonderlijke reizende tentoonstelling die in nauwe samenwerking met het Centre Pompidou (Parijs) ontstond.

Van Max Ernst tot Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, Joan Miró, Jane Graverol, Dorothea Tanning, Man Ray, Leonor Fini: ontdek de poëzie van ‘s werelds beroemdste surrealistische kunstenaars aan de hand van thema's als de droom, het labyrint, de metamorfose, het onbekende en het onderbewuste.

Elk partnermuseum huist de kern van de reizende tentoonstelling en verrijkt deze door de klemtoon te leggen op haar eigen erfgoed. In Brussel vertrekken de KMSKB vanuit het symbolisme om een verbredende lezing van het surrealisme te kunnen bieden.

Met meer dan 130 kunstwerken (schilderijen, werken op papier, sculpturen, objecten, assemblages en foto’s) belicht IMAGINE! de raakvlakken en verwantschappen, maar ook de breuklijnen tussen het surrealisme en een van zijn voorlopers, het symbolisme.

Vanaf 1880 was Brussel een culturele hotspot voor de kunsten en de avant-garde, zoals blijkt uit de tentoonstellingen van de Groupe Les XX en La Libre Esthétique. Het symbolisme, vertegenwoordigd door Rops, Spilliaert, Khnopff, Delville en Minne, ontwikkelde zich hier en anticipeerde op de opkomst van de surrealistische beweging.

Enkele decennia later wordt de stad het brandpunt van het Belgisch surrealisme. Ondanks de culturele breuk die de Eerste Wereldoorlog met zich meebrengt, zijn de oudere symbolisten en de opkomende jeugd niet fundamenteel van elkaar vervreemd.

Van 1 januari tot 30 juni 2024 is België voorzitter van de Raad van de Europese Unie. 2024 is dan ook het geschikte jaar om het surrealisme in de kijker te zetten: De beweging zette België internationaal op de kaart en vond tegelijkertijd verspreiding en betekenis binnen een Europese context. Bovendien is het in 2024 honderd jaar geleden dat het "Manifest van het Surrealisme" (1924) voor het eerst gepubliceerd werd. Met de tentoonstelling IMAGINE! vieren de KMSKB de honderdste verjaardag van het surrealisme binnen een optimale Europese context.

Na Brussel en Parijs zal de tentoonstelling haar Europese en internationale tournee voortzetten in de Hamburger Kunsthalle en de Fundación Mapfré in Madrid, alvorens te eindigen in het Philadelphia Museum of Art.

Inschrijven en betalen vóór:
28 maart