Retrospectieve Marc Chagall

Geleid bezoek aan de tentoonstelling "Retrospectieve Marc Chagall", voorafgegaan door een lunch om 12u30 in de Universitaire Stichting.

Voor deze grote retrospectieve tentoonstelling brengt het museum meer dan 200 werken van Marc Chagall van over de hele wereld samen. Zijn vroege schilderijen vanaf 1908 tot zijn laatste, monumentale schilderwerken uit de jaren ’80 illustreren de artistieke carrière van de schilder rijkelijk.

De tentoonstelling behandelt de grote thema’s van zijn oeuvre, met name de verbondenheid met de Hebreeuwse cultuur, de iconografie van het Joodse dorp,  de volkstradities, maar ook zijn kennismaking met de 17de-eeuwse literatuur zoals La Fontaine, de ontdekking van het licht en het bijzonder kleurgebruik.

De aandacht gaat vooral uit naar zijn Russische periode, waarin hij zich onderscheidt van het toen gangbare kubisme.

De originele poëtische taal van Chagall komt weer tot leven. De bezoeker wordt ondergedompeld in zijn verbluffende artistieke wereld beïnvloed door verschillende culturen en tradities.