Don Giovanni (De Munt) – Wolfgang Amadeus Mozart
Als held van de opera is Don Giovanni de noemer van het stuk, hij geeft het zijn naam zoals de held dat in de regel doet, maar hij is meer, hij is de gemeenschappelijke noemer. Alle andere existentie is vergeleken bij de zijne slechts een afgeleide," schreef de Deense filosoof Kierkegaard, zoals velen gefascineerd door Mozarts opera uit 1787. “Het is die absolute centraliteit die maakt dat dit werk een macht der illusie uitoefent als geen ander.” Behoeft de tweede samenwerking tussen Mozart en librettist Da Ponte meer introductie ? Dit ‘dramma giocoso’ valt nauwelijks te catalogeren – opera seria, opera buffa ? – Don Giovanni is universeel, enigmatisch, bovenmenselijk, mythisch. Na Così fan tutte en La Clemenza di Tito dirigeert chefdirigent Ludovic Morlot zijn derde Mozart in de Munt. Wie vertrouwd is met de aanpak van Krzysztof Warlikowski zal het niet verwonderen dat Don Giovanni opgevoerd zal worden als een duister, wanhopig personage.