Opera Alcina

Alcina – Georg Friedrich Händel

Alcina gaat, net als Handels Orlando (1732) en Ariodante (1734) terug op de verhaalstof van Ariosto’s Orlando furioso. Het verhaal van de tovenares Alcina, een aanvankelijk genotzuchtige, manipulatieve vrouw die zelf eindigt als slachtoffer van de liefde, behoort tot het genre van de toveropera met tal van magische elementen. Toch slaagde Handel erin een grote emotionele waarachtigheid te bereiken in de karaktertekening van zijn personages. Het maakt Alcina tot een van zijn meest doorvoelde en veelzijdige opera’s. “Je mag verachten wat je wilt, maar Handel kan je niet tegenspreken,” aldus de Ierse toneelschrijver George Bernard Shaw. Zoals bij Tamerlano gebruikte Pierre Audi als vertrekpunt van deze productie het toneel van het baroktheater van Drottningholm waarvoor hij de regie oorspronkelijk uitwerkte. Zijn decor is gebaseerd op de principes van de perspectiefwerking, met coulissendecors op beschilderde panelen. Het resultaat is overrompelend modern muziektheater in een historiserend kleedje.