Lier. Van Karolingische nederzetting tot schilderachtige provinciestad

In het kader van een reeks over steden in België, sprak op 8 juni 2023 prof. Erik Aerts (KULeuven) over “Lier. Van Karolingische nederzetting tot schilderachtige provinciestad”. Na de lezing (in het N), ingeleid en gemodereerd door prof. Marc Boone (UGent), volgde een hapje en een drankje.

Inhoud van de voordracht

Met zevenmijlslaarzen stappen we door de geschiedenis van Lier. We bekijken de historische realiteit achter de legende van Sint-Gummarus en staan even stil bij de complexe oorsprong van de stad. Vervolgens gaat onze aandacht naar de bloeiperiode van de lakenindustrie en de crisis van de late middeleeuwen. Profiteerde Lier in Antwerpens achtertuin tijdens de zestiende eeuw van de expansie van de nabije metropool en was de lange 17de eeuw een zogenaamde Ongelukseeuw? De vestiging van een grote textielmanufactuur zette Lier vanaf 1757 op de internationale kaart en riep een industriële monocultuur in het leven. Na het vertrek van het bedrijf bleef een ingedommeld provinciestadje achter. Wereldoorlog I bracht vreselijke verwoestingen.

De spreker

Erik Aerts is emeritus aan de KU Leuven en voorzitter van de Fondazione Datini, een internationaal onderzoekinstituut voor economische geschiedenis met hoofdzetel in Prato.