Geleid bezoek aan de tentoonstelling "Dutch Spring"

Geleid bezoek (N en F) aan de tentoonstelling "DUTCH SPRING: Portretten van Frans Hals - Een familiereünie", gevolgd door de lunch in de Universitaire Stichting.

De tentoonstelling brengt, voor het eerst in meer dan 200 jaar, drie fragmenten van het Portret van de familie Van Campen van meesterportrettist Frans Hals (1582– 1666) opnieuw bijeen, nadat het schilderij werd opgedeeld aan het begin van de 19de eeuw.

Tijdens de restauratie van het schilderij Drie kinderen met een bokkenwagen van Frans Hals uit de collectie van de KMSKB, werd een opmerkelijke theorie bevestigd: het werk maakte oorspronkelijk deel uit van een groter familieportret dat Hals schilderde voor lakenhandelaar Gijsbert Van Campen. Twee andere delen van het portret werden opgespoord in het Toledo Museum of Art (Ohio, VS) en een Europese privécollectie.

Het herenigde meesterwerk wordt geconfronteerd met de enige andere drie familieportretten van Frans Hals. Deze tweede reünie, eveneens een unicum, toont aan dat deze virtuoze kunstenaar ook in dit genre traditionele conventies doorbrak en daarmee bakens verzette in de westerse schilderkunst.

DUTCH SPRING

Na een langverwachte renovatie en in het kader van het Rembrandtjaar, openen de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België de zalen gewijd aan de uitzonderlijke permanente collectie van de Hollandse School. Tegelijkertijd zetten twee tijdelijke tentoonstellingen het artistieke talent van Nederland verder in de kijker. (Her)ontdek de meester-schilders van de Gouden Eeuw, de familieportretten geschilderd door Frans Hals, en een kabinet met prachtige 18de-eeuwse tekeningen!