Bezoek aan de tentoonstelling Shin Hanga

Dinsdag 22 november om 10 uur : Bezoek aan de tentoonstelling Shin HangaDe nieuwe prenten van Japan (1900-1960), ingeleid door Mevrouw Nathalie Vandeperre, Conservator van de collecties Verre Oosten en Co-commissaris van de tentoonstelling.

Welkom vanaf 9.30 u. aan de hoofdingang van het Museum voor Kunst en geschiedenis, Jubelpark 10, 1000 Brussel.

Na het bezoek, lunch in de Universitaire Stichting.

De tentoonstelling Shin hanga – De nieuwe prenten van Japan 1900-1960 laat het publiek kennismaken met de belangrijkste stroming van de Japanse prentkunst in de 20ste eeuw. Shin hanga prenten zetten in zekere zin de lijn voort van de traditionele prentkunst of ukiyo-e, in het Westen bekend dankzij grote kunstenaars als Hokusai, Utamaro en Hiroshige. Hoewel ze dezelfde techniek van houtdruk hanteren en er ook een aantal klassieke thema’s terugkomen, waaronder de landschappen, de vrouwen- en de acteursprenten, verleiden de shin hanga prenten door een nieuwe esthetiek, hoogstaande materialen en uiterst luxueuze uitvoeringen.

De presentatie geeft een inleiding op het thema aan de hand van prenten uit de tentoonstelling, zodat men vervolgens zelf op eigen tempo de expo kan ontdekken.