Welkom op de site van Universitaire Stichting

• Auditoria of vergaderzalen in verschillende maten
  • Ontdek onze Twinning Partners wereldwijd
  • Het volledige programma van onze activiteiten online

De Universitaire Stichting is een ontmoetingsplaats

• voor academici van heel het land,
  • voor academici en leden van de "civiele" maatschappij,
  • voor academici van ons land, buitenlandse academici en leden van internationale organisaties.

Zie verder op de website voor de initiatieven en activiteiten georganiseerd door de Universitaire Stichting.

Het is alweer een hele tijd geleden dat we mekaar hoorden, laat staan ​​konden ontmoeten. We blijven met handen en voeten gebonden door dat gemene virus dat ons steeds weer een stap voor lijkt te zijn. Voor iedereen begint het sociaal isolement door te wegen, en we snakken naar normaal, naar een onbezorgde ontmoeting, naar gewoon menselijk contact.

We contacteerden een aantal sprekers met de vraag of zij een online activiteit haalbaar zagen, maar zij verkiezen allen een live voordracht. Nog even geduld dus ... Ondertussen blijven we hopen en werken aan een aantal activiteiten.

We hebben veel ideeën voor toekomstige activiteiten. We denken in het bijzonder, zodra het mogelijk is, aan een origineel bezoek van ons honderdjarig Huis met enkele ongewone ontdekkingen; reizen naar Toscane (het Herreweghe Festival), Auvergne, Griekenland, ...; concerten met onze culturele partners, maar ook meer intieme concerten in de Universitaire Stichting; tentoonstelling van werken van onze leden; bezoeken aan musea en privécollecties; lezingen; ...; samenwerking met de Cinematheek, ... Alle details zullen worden meegedeeld wanneer we een beter zicht krijgen op de versoepelingen.

Wij danken u van harte voor uw vertrouwen en loyaliteit. Uw aanwezigheid, uw deelname aan onze activiteiten en de organisatie van uw activiteiten in ons Huis motiveren ons om het beste te blijven bieden, onze missie te verwezenlijken en aldus de academische en onderzoekswereld te ondersteunen.

Tot binnenkort!Read more

Ingevolge het besluit van de Regering in verband met Covid 19, zijn we genoodzaakt het restaurant van de Universitaire Stichting te sluiten vanaf 19 oktober tot de heropening toegelaten is. We houden u op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

U kan verder gebruik maken van het hotel en de vergaderzalen. Gelieve ons daarvoor te contacteren.

Met dank voor uw begrip en uw trouw aan ons Huis. We wensen u het allerbeste en zien u graag binnenkort terug.Read more

Concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), indien reeds beschikbaar, wordt verkregen door te klikken op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Donderdag 11 maart 2021 13u.: Webinar (N/F) "Besturen in tijden van pandemie – een historische kijk (de Pest in Doornik)" met de professoren Marc BOONE (UGent) en Claire BILLEN (ULB).

Dinsdag 20 april 2021 13u.: Webinar (N/F) "Besturen in tijden van pandemie: de Spaanse Griep (1918-20)" met de professoren Isabelle DEVOS (UGent) en Sophie VANWAMBEKE (UCLouvain).

Dinsdag 8 juni 2021 12.15u -13.45u : Webinar "Primauté au fédéral? Voorrang voor het federale niveau?van Re-Bel.

Dinsdag 22 juni 2021: daguitstap naar het Domaine de Mariemont.

Woensdag 9 juni 2021 12.30u tot 13.30u : Webinar « Perspective belge et européenne sur le plan de relance » met Thomas Dermine, Staatssecretaris voor relance en strategische investeringen, belast met wetenschapsbeleid, en Mario Nava, Directeur Général de la DG Appui aux réformes structurelles de la Commission européenne. Georganiseerd door la Société Royale d'Economie Politique de Belgique. Meer informatie.

Voor informatie over voorbije activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten. De presentaties kunnen, indien beschikbaar, daar gedownload worden.

Voor concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), klik op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:.

Abonnementen voor de Koningin Elisabeth-wedstrijd 2021 voor Piano. Meer informatie.

Open Monumentendagen op 19 en 20 september 2020. Meer informatie.

Culturele uitstappen en reizen georganiseerd voor de leden van de Universitaire Stichting:

• 10 tot 24 november 2019: Culturele reis naar Japan. Meer informatie.
  • 5 april tot 7 april 2020: Driedaagse uitstap naar Amsterdam. Meer informatie. Uitgesteld tot een latere datum door de corona-crisis.
  • 25 juli tot 2 augustus 2020: Culturele reis naar Festival delle Crete Senesi. Meer informatie. Wijziging: van 26 juli tot 2 augustus volgens een aangepaste formule.

Voor volgende zomer hebben we reeds een optie genomen op de traditionele culturele clubreis naar het Festival Crete Senesi met Philippe Herreweghe en het Collegium Vocale, van zaterdag 24 juli – zondag 1 augustus 2021, volgens de formule 2020 - dus Corona proof - met, naast muziek en gezelligheid, privé-wijnproeverijen, ontdekkingen van privécollecties, privé-bezoeken aan lokale ambachtslui en kunstenaars. Nadere informatie volgt.

Voor informatie over voorbije activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten.Read more

In opvolging van het webinar van 11 maart 2021 over de pest in Doornik in de 14e eeuw en de ermee gepaard gaande overheidsmaatregelen, organiseerde de Universitaire Stichting een webinar over een meer recente pandemie “de Spaanse Griep” in 1918-1920. Over deze pandemie hebben velen van ons horen spreken door onze ouders of grootouders, maar we hebben nu maar, door de corona-pandemie, een duidelijk gevoel gekregen wat een dergelijke pandemie voor de gemeenschap betekent.
De Spaanse Griep heeft voor de Universitaire Stichting een bijzondere betekenis, daar de Universitaire Stichting ontstaan is ten tijde van de pandemie. Inderdaad, de Universitaire Stichting is formeel opgericht in 1920 en heeft haar activiteiten aangevat in 1921. Ze herdenkt dus haar 100-jarig bestaan in volle lockdown periode.
Het webinar over de “Spaanse Griep” werd georganiseerd op dinsdag 20 april 2021 van 13 u. tot 14.30 u. De inleidingen werden gegeven door de professoren Isabelle Devos (UGent) en Sophie Vanwambeke (UCLouvain). De lezingen werden alternerend gehouden in het N en het F.
Klik “Read more” hieronder voor meer informatie over de inhoud en de sprekers, alsook voor de PowerPoint-presentatie en de video-opname van de uiteenzettingen.Read more

Dinsdag 22 juni 2021: Daguitstap naar het "Domaine de Mariemont" en de tentoonstelling "Le monde de Clovis. Itinéraires mérovingiens"  met de directeur Richard Veymiers en de conservatoren van het Museum.

Voor het programma en meer informatie over het Domein, klik op "Read more" hieronder.
Aangezien het gaat om een wetenschappelijke instelling van de Fédération Wallonie-Bruxelles, zal het bezoek in het Frans doorgaan en wordt de informatie verder enkel in het Frans verstrekt.
60€ p.p. (geleide bezoeken en lunch).
Afspraak om 9:50 uur aan het Domein.
Inschrijvingsformulier.

Sedert één jaar zijn we volledig ondergedompeld in de pandemie van COVID-19. Voor iedereen onder ons – ook voor de regering – een volledige nieuwe ervaring. Maar in de loop van de geschiedenis is de mensheid reeds vaak met een pandemie geconfronteerd geweest. Hoe werd daar vroeger op gereageerd? Aan de hand van recent ontdekte handschriften hebben de professoren Marc BOONE (UGent) en Claire BILLEN (ULB) bestudeerd hoe de stadsmagistraat van Doornik heeft gehandeld ten tijde van de pestepidemie in de 14e eeuw.

Hierover organiseerde de Universitaire Stichting op 11 maart 2021 van 13 tot 14.30 u. een online seminarie (webinar) (N/F) met de bovengenoemde onderzoekers. Voor meer informatie en de presentatie, klik “Read more” hieronder.Read more

Het volgende Webinar van Re-Bel gaat over "Primauté au fédéral? Voorrang voor het federale niveau?". Dit evenement gaat door op dinsdag 8 juni 2021 van 12.15u tot 13.45u.   Meer informatie (programma en inschrijvingsformulier) op de website van Re-Bel.

Het vorige Webinar van Re-Bel ging over "Naar een België met zijn vieren? Vers une Belgique à quatre?". Dit evenement ging door op donderdag 22 april 2021 van 13u tot 14.30u.  Meer informatie (programma, ...) op de website van Re-Bel.

Een groot aantal kandidaturen werd ingediend voor Fernand Collin-Prijs 2020 voor Recht. Deze kandidaturen worden thans door de jury onderzocht. De toekenning van de Prijs zal gebeuren in de loop van 2021, afhankelijk van de COVID-maatregelen.

Voor de modaliteiten en reglement van deze tweejaarlijkse Prijs wordt verwezen naar de desbetreffende pagina op de website.Read more

Voor de Universitaire Stichting is 2020 de 100e verjaardag. Daarom wilden we, in de aanloop naar deze verjaardag, in onze activiteiten herinneren aan  de geschiedenis van de Universitaire Stichting. We begonnen met het "Baeck-jaar" in 2018, ter ere van onze vorige Afgevaardigde Bestuurder Prof. Louis Baeck. In de loop van 2018 werd een cyclus lezingen georganiseerd die verband houden met de wetenschappelijke belangstellingssfeer van prof. Baeck, onder het motto "Met Prof. Baeck op reis in het werelddorp".

Hieronder het  programma. Voor meer informatie klik op de datum van de activiteit.

Deze lezingen hebben aanleiding gegeven tot een boek met essays door de voordrachtgevers. Voor meer informatie, evenals het pdf-bestand van het boek, klik hier.