Welkom op de site van Universitaire Stichting

• Auditoria of vergaderzalen in verschillende maten
  • Ontdek onze Twinning Partners wereldwijd
  • Het volledige programma van onze activiteiten online

De Universitaire Stichting is een ontmoetingsplaats

• voor academici van heel het land,
  • voor academici en leden van de "civiele" maatschappij,
  • voor academici van ons land, buitenlandse academici en leden van internationale organisaties.

Zie verder op de website voor de initiatieven en activiteiten georganiseerd door de Universitaire Stichting.

De Universitaire Stichting wenst al zijn leden en vrienden  een gelukkig 2022.

Wij staan opnieuw tot uw dienst en hopen u allen in goede gezondheid terug te zien.Read more

De Club staat tot uw beschikking ... restaurant, salons, vergaderzalen, hotel en activiteiten...

Gelieve voor het restaurant idealiter minimum 24 u op voorhand te reserveren via restaurant@universityfoundation.be of via deze linkVoor het menu, klik op link.

Voor het restaurant is, volgens de sanitaire regels van kracht in Brussel, de COVID-pas vereist.

U kan gebruik maken van het hotel en de vergaderzalen. Gelieve ons daarvoor te contacteren.

We danken u voor uw trouw aan ons Huis en hopen u binnenkort terug te zien.Read more

Concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), indien reeds beschikbaar, wordt verkregen door te klikken op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Woensdag 13 oktober 2021 om 18 u.: Causerie "Friedrich Nietzsche, une pathobiographie basée sur une revue systématique de la littérature" met als spreker Prof. J. P.Sculier (F) en  M. Flamée (N en F) , gevolgd door receptie.

Donderdag 28 oktober 2021 om 12u15Lunch-debat met prof. Sven BISCOP (UGent en Egmontinstituut), over zijn boek “Hoe de grootmachten de koers van de wereldpolitiek bepalen.” (N) – Commentaar door de heer Mario Van Essche, voorzitter van het Humanistisch Verbond (N – F).

Woensdag 10 november 2021 om 18u: Prof. Rik COOLSAET (UGent) in dialoog met Prof. Philippe Van Parijs (UCLouvain) naar aanleiding van zijn boek “Vergeet dat onze tijd complexer is dan alles wat ooit vooraf ging.” (N-F), gevolgd door receptie.

Donderdag 25 november 2021 om 18 uProf. Els Witte met andere historici over "Belgische republikeinen. Radicalen tussen twee revoluties, 1830-1850" (N-F), gevolgd door receptie.

Maandag 29 november om 18u: Causerie met schrijver Marc Roche over Elizabeth II "Elle ne voulait pas être reine" (F) gemodereerd door Madame Colette Braeckman, journaliste au "Soir", gevolgd door receptie.

Donderdag 9 december 2021Ethical ForumMeer informatie.

Donderdag 24 februari 2022 om 17 u. : Causerie "Georges Lemaitre en de Big Bang" met Jan Govaerts (UCLouvain) en Jef Ongena (KMS)

Dinsdag 8 maart 2022 om 17 u : Lezing over "Mithra, Franz Cumont et le regard sur l'Orient / Mithras, Franz Cumont en de blik op de Oriënt" met prof. Danny Praet (UGent) en "Le Mystère Mithra. Plongée au cœur d’un culte romain." met de heer Richard Veymiers, Directeur du Domaine et Musée royal de Mariemont. Gevolgd door een receptie. Meer info volgt.

Woensdag 23 maart 2022 om 18 u: Speakers' Corner :"What the past tells us about the future: UK-EU relations", met Sir Stephen Wall, Dr Martin Westlake en Mr Charles Grant. Moderator : Mr Jim Cloos. (in samenwerking met TEPSA), gevolgd door een hapje en een drankje.

Voor informatie over voorbije activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten. De presentaties kunnen, indien beschikbaar, daar gedownload worden.Read more

Voor concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), klik op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Zaterdag en zondag 18 en 19 september 2021: Heritage days te Brussel met als thema "Meeting points".

Woensdag 6 oktober 2021 om 19.30u: concert  met "Violoncellissimo" in samenwerking met L’Institut culturel roumain à Bruxelles en le Centre National d’Art `Jeunesse Roumaine`

Dinsdag 12 oktober 2021: daguitstap met geleid bezoek aan de Collégiale Sainte-Gertrude à Nivelles met prof. Jacqueline Leclercq-Marx (ULB), lunch en bezoek aan de tuin van Agnès en Paul van der Aa in Lasne. (F)

Dinsdag 23 november 2021 om 10 u.: Geleid bezoek (N/F) aan de dubbele tentoonstelling van David Hockney in Bozar, gevolgd door een lunch in de Universitaire Stichting.

Woensdag 19 januari 2022 om 10 u 15: Geleid bezoek aan de afdeling "Oude Kunst" en de reserves oude kunst en de restauratie-ateliers van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel, onder leiding van Dr. Joost Vander Auwera, senior curator van de afdeling  en lid van onze Club, gevolgd door een lunch in de Stichting.

Donderdag 3 februari 2022: Daguitstap naar het Arboretum van Kalmthout en de tuinen van de familie De Belder in Essen.

Maandag 14 februari 2022 om 19 u 30 : Exclusief huisconcert met de heer Xiaolou ZANG, finalist van de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano 2021, gevolgd door een hapje en een drankje. In samenwerking met Erik Loosen.  Meer informatie volgt.

Donderdag 17 maart 2022 : daguitstap met geleide bezoeken aan de tentoonstelling « Le Mystère Mithra. Plongée au cœur d’un culte romain» en het domein van Mariemont, met lunch. Meer info volgt.

Muziekconcerten in Bozar in 2021-2022: klik hier.

Abonnementen voor de Koningin Elisabeth-wedstrijd 2022 voor Cello. Meer informatie volgt.

Van zondag 25 juli tot zondag 1 augustus 2021: Muzikale reis naar het Festival Crete Senesi met Philippe HerrewegheNadere informatie.

Van zondag 5 juni tot zaterdag 11 juni 2022: Culturele reis naar Thessaloniki en Macedonië met prof. Bernard COULIE, ererector van UCLouvain. Nadere informatie.

Van maandag tot vrijdag 5-9 september 2022 :  Culturele reis naar Rome

Voor informatie over voorbije activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten.Read more

,

3 februati 2022: Uitstap met bezoek aan het Arboretum van Kalmthout in wintertijd en de tuin "Hemelrijk" van Familie De Belder.

Lunch in het restaurant Kiekenhoeve, Moerkantsebaan 54, 2910 Essen.

Taal afwisselend N en F.

Voor meer informatie en inschrijving klik "Read more".

Inschrijven en betalen vóór:
25 januari

Voor wie met de trein gaat, stellen we voor: trein Brussel Zuid (naar Essen) om 8:49 – aankomst 10 :04 aan het station van Kalmthout.

Terugrit : trein om 17 :46 uit het station van Essen naar Brussel Zuid (19 :11)Read more

In 2022 start de Universitaire Stichting met een nieuwe reeks debatten onder de titel “Speakers’ Corner”, in samenwerking met de “Trans European Policy Studies Association” (TEPSA). Britse sprekers (politici, diplomaten, academici, ondernemers…) krijgen een platform om ons, in het hart van de Europese Unie, hun visie te geven over de relaties tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU en over de EU in het algemeen, en om met ons in debat te gaan.

De eerste activiteit gaat door op woensdag 23 maart 2022 om 18 u.  met als onderwerp " “WHAT THE PAST TELLS US ABOUT THE FUTURE: UK - EU RELATIONS”, met als sprekers Sir Stephen Wall, Dr Martin Westlake and Mr Charles Grant. Moderator van het debat: Mr Jim Cloos.

Het debat wordt gevolgd door een hapje en een drankje. Voor meer info klik "Read more" hieronder.Read more

,

Donderdag 24 februari 2022 om 17 u.: Causerie (N/F) met als thema "Big Bang" getiteld “Monseigneur Georges Lemaître: een 13 miljard jaar oud heelal als erfenis van honderd jaar”,  gevolgd door een hapje en een drankje. De twee uitgenodigde deskundigen zijn Prof. Jan Govaerts (UCLouvain)  en Dr. Jozef Ongena (KMS-ERM). Moderator Dr. Ir. Georges Van Goethem (ARSOM -KAOW).

Voor meer informatie klik "Read more".Read more

Het meest recent Webinar van Re-Bel over "Minder publiek geld voor de partijen?" vond plaats op maandag 20 december 2021.  Kristof CALVO leidde de discussie in, gevolgd door commentaar van Bart MADDENS (KU Leuven) en Thomas LEGEIN (ULB). Moderatoren: Béatrice DELVAUX (Le Soir) & Karel VERHOEVEN (De Standaard)Read more

De Universitaire Stichting organiseert een culturele reis naar Thessaloniki en Macedonië voor de leden van de Universitaire Stichting met prof. Bernard COULIE, ererector van UCLouvain van zondag 5 tot zaterdag 11 juni 2022.

Voor meer informatie, klik op "Read more" hieronder.

Tot 15 januari 2022 worden de kandidaturen ingewacht voor de Fernand Collin-prijs voor Recht 2022. Voor verdere informatie zie link.Read more