Wetenschappelijke activiteiten

• Het volledige programma van onze activiteiten online
  • Biermans-Lapôtre, een internationale residentie
  • All you have to know about our ethical forums

Sinds haar oprichting heeft de Universitaire Stchting ondersteuning verleend aan het wetenschappelijk onderzoek. De manier waarop deze steun wordt gerealiseerd, heeft zich in de loop der jaren aangepast, omdat de Universitaire Stichting complementair tracht te zijn met andere actoren: de overheid, het FWO, ...

Thans is de Universitaire Stichting actief op volgende domeinen:

• het verlenen van financiële steun voor de publicatie van boeken, wetenschappelijke artikelen en wetenschappelijke tijdschriften,
  • het organiseren van wetenschappelijke colloquia zoals het Ethisch Forum en ReBel,
  • het ter beschikking stellen van faciliteiten voor wetenschappelijke en academische activiteiten georganiseerd door externe instellingen.

De kandidaturen voor de Fernand Collin-Prijs 2020 voor Recht worden ingewacht bij de Universitaire Stichting vóór 15 januari 2020.

Voor de modaliteiten, het reglement en het aanmeldingsingsformulier wordt verwezen naar de desbetreffende pagina op de website.

De tweejaarlijkse prijs Fernand Collin voor Recht 2018 werd toegekend aan dr. Joost HUYSMANS, gepromoveerd aan de KULeuven, voor zijn werk Legitieme verdediging”, Intersentia, Antwerpen, 2017, 958 p.

De prijs werd plechtig uitgereikt op donderdag 13 december 2018 om 11.30 u. in de Universitaire Stichting.

De toespraak van de voorzitter van de jury vindt u hier.

Om het publiceren van wetenschappelijke artikelen in internationale tijdschrfiten, waarvan de voertaal meestal het Engels is, te stimuleren, heeft de Commissie Publicaties en Subsidies beslist een toelage mogelijk te maken voor het (gedeeltelijk) dekken van de kosten voor het taalkundig nazicht van de manuscripten van artikelen. Voor de nieuwe regeling, het overeenstemmende reglement en de overeenstemmende aanvraagformulieren verwijzen we naar de betrokken pagina op deze website.

De Universitaire Stichting verleent subsidies om bij te dragen in de kosten voor het uitgeven van wetenschappelijke werken: boeken, tijdschriften, artikelen, die het wetenschappelijk onderzoek in ons land in de kijker zetten.
De l
ijst van de gesubsidieerde publicaties staat online. Voor de recent gesubsidieerde werken (boeken, artikelen, tijdschriftenvindt u alle bibliografische informatie  Ook een lijst van vroeger gesubsidieerde werken is beschikbaar.