Anatolia, land van rituelen

Op donderdag 14 januari 2016 organiseerde de Club van de Universitaire Stichting een bijkomend geleid bezoek aan de tentoonstelling “Anatolia, land van rituelen” (Europalia Turkije) met Prof. Marc WAELKENS, Commissaris van de tentoonstelling (Bozar), na de lunch in de Universitaire Stichting. Een rondleiding in het Nederlands na de middag, en in het Frans in de voormiddag, met een gezamenlijke lunch in de Universitaire Stichting.

Over de tentoonstelling:

Meer dan tweehonderd archeologische schatten, miniaturen, stoffen en sculpturen uit prestigieuze Turkse musea zijn voor het eerst te zien in Brussel. Ze geven een intrigerend overzicht van de beschavingen die al honderden jaren samenkomen, elkaar opvolgen en versmelten in Anatolië. In deze tentoonstelling zie je wat Hettieten en Ottomanen, christenen en moslims, of de Frygische godin Cybele en de Olympische goden met elkaar verbindt. In Anatolia ontdek je de eeuwenoude samenhang van de rituelen en cultussen over de kosmos, de natuur, de goden en hun relatie met de mens, van de prehistorie tot de twintigste eeuw.

Anatolië is van oudsher een brug tussen Europa en Azië, waar tal van migraties zorgde voor een buitengewoon boeiende culture uitwisseling. Het is misschien wel de grootste bakermat van culturen, met een ongezien rijk patrimonium, dankzij een twaalf millennia lange, ononderbroken opeenvolging van beschavingen. Hoe verschillend die opeenvolgende beschavingen ook waren, het is opvallend hoe cultus en rituelen werden doorgegeven.