Voorstelling van het nieuw boek van Els Witte

Plaats:
Universitaire Stichting
Afspraak:
Donderdag 19 maart 2020 om 18 u.

Voorstelling van het nieuw boek van Els Witte "Belgische republikeinen. Radicalen tussen twee revoluties, 1830-1850 ". Polis, 2020.

Moderator: Karel Velle
Inleiding door Els Witte
Commentaren: Niek van Sas (Nederlandse historicus, Universiteit Amsterdam) (N), Marc Reynebeau (De Standaard) (N), Serge Jaumain (ULB) (F), Christian Laporte (La Libre Belgique) (F).

Het debat wordt gevolgd door een cocktail, verkoop van het boek aan vriendenprijs (25 €), signeersessie door de auteur.

Deelname is gratis, aangeboden door de uitgever. Inschrijving verplicht vóór 12/3/2020. Inschrijvingsformulier.

Meer informatie over de inhoud van het boek.

Waarom België in 1830 geen democratische republiek is geworden, maar een gematigde constitutionele monarchie is een heftig en complex verhaal dat in dit boek voor het eerst wordt geanalyseerd. De groep republikeinen, die ideologisch bij het radicale Verlichtingsdenken aansluiten, vormt weliswaar een minderheid maar is zowel tijdens de revolutie van 1830 als tijdens de crisis van haar consolidatie bijzonder actief, sterker nog, hij is meermaals leidinggevend. De groep haalt het uiteindelijk niet, maar geeft niet op en als in1848 in Europa de revoluties losbreken, dan staat hij opnieuw klaar om in België "de rode republiek" te vestigen. Een bijzonder harde repressie maakt de republikeinen nu monddood en stelt een einde aan de beweging. Toch heeft die ondertussen sporen nagelaten. Wat België aan voor die tijd progressieve elementen kent, heeft het aan haar te danken, en ze ligt tevens aan de basis van het ontstaan en de verdere ontwikkeling van een democratischer regime. Het verhaal van de republikeinse radicalen is er dus zonder meer één van voorvechters.

Inschrijven en betalen vóór:
12 maart