"Mozart Requiem" in Bozar

vrijdag, 30 oktober, 2020 - 20:00
Plaats:
BOZAR

Eindelijk kunnen we onze leden opnieuw een concert aanbieden in BOZAR, nl "Mozart Requiem" op 30 oktober 2020 om 20 u., met Belgian National OrchestraDavid Reiland leiding – Katharine Dain sopraan – Sophie Harmsen alt – Thomas Walker tenor – Thomas E. Bauer baryton – Chœur Symphonique Octopus.

Programma: Sinfonia (Esther, HWV 50a) Georg Friedrich Haendel, Symphonie, Hob.I:44, "Funèbre" Joseph Haydn, Requiem, KV 626 Wolfgang Amadeus Mozart.

Haydns Vierenveertigste symfonie kreeg de bijnaam Treursymfonie omdat Haydn het Adagio (in deze symfonie de derde beweging) zo geslaagd vond dat hij wou dat dit stuk op zijn begrafenis zou worden gespeeld. Bij Haydns dood in 1809 werd die wens echter niet gerespecteerd: in de plaats daarvan weerklonk het Requiem van Mozart.
Mozarts laatste compositie baadt in een mysterieuze sfeer. Een grauwe bode die eruitzag alsof hij van een andere wereld kwam, zou de opdracht hebben gegeven om een requiem te componeren. Mozart werkte dag en nacht aan deze compositie, maar stierf voor hij het werk kon voltooien … Andere componisten, voornamelijk studenten van Mozart, werkten het requiem af in opdracht van Mozarts vrouw. Zij wou het voorschot van de bode (in werkelijkheid iemand die werkte voor de excentrieke graaf Frans von Walsegg) begrijpelijkerwijze niet teruggeven en ook de rest van het beloofde geld niet mislopen. Mede door het succes van de film Amadeus, die zich eerder op Poesjkins tragedie Mozart en Salieri dan op historisch feitenmateriaal baseert, is het Requiem van Mozart vandaag een van zijn meest gekende en geliefde composities.

Plaatsen in cat. 2 - frontbalkon. De prijs voor onze leden bedraagt 40 € p.p. (administratieve kosten inbegrepen). Inschrijven en betalen vóór 15 oktober 2020. Inschrijvingsformulier.

Alle evenementen worden covid-proof georganiseerd volgens het protocol voor de cultuursector. Raadpleeg de COVID-maatregelen om BOZAR in alle veiligheid te bezoeken.