Club Activiteiten

De Universitaire Stichting biedt elk jaar een ruim aanbod van kwaliteitsvolle activiteiten aan de Club-leden aan.
Voor meer informatie klik op de foto of de titel.

- (vrijdag, 30 oktober, 2020 - 20:00)

Eindelijk kunnen we onze leden opnieuw een concert aanbieden in BOZAR, nl "Mozart Requiem" op 30 oktober 2020 om 20 u., met Belgian National OrchestraDavid Reiland leiding – Katharine Dain sopraan – Sophie Harmsen alt – Thomas Walker tenor – Thomas E. Bauer baryton – Chœur Symphonique Octopus.

Programma: Sinfonia (Esther, HWV 50a) Georg Friedrich Haendel, Symphonie, Hob.I:44, "Funèbre" Joseph Haydn, Requiem, KV 626 Wolfgang Amadeus Mozart.

Haydns Vierenveertigste symfonie kreeg de bijnaam Treursymfonie omdat Haydn het Adagio (in deze symfonie de derde beweging) zo geslaagd vond dat hij wou dat dit stuk op zijn begrafenis zou worden gespeeld. Bij Haydns dood in 1809 werd die wens echter niet gerespecteerd: in de plaats daarvan weerklonk het Requiem van Mozart.
Mozarts laatste compositie baadt in een mysterieuze sfeer. Een grauwe bode die eruitzag alsof hij van een andere wereld kwam, zou de opdracht hebben gegeven om een requiem te componeren. Mozart werkte dag en nacht aan deze compositie, maar stierf voor hij het werk kon voltooien … Andere componisten, voornamelijk studenten van Mozart, werkten het requiem af in opdracht van Mozarts vrouw. Zij wou het voorschot van de bode (in werkelijkheid iemand die werkte voor de excentrieke graaf Frans von Walsegg) begrijpelijkerwijze niet teruggeven en ook de rest van het beloofde geld niet mislopen. Mede door het succes van de film Amadeus, die zich eerder op Poesjkins tragedie Mozart en Salieri dan op historisch feitenmateriaal baseert, is het Requiem van Mozart vandaag een van zijn meest gekende en geliefde composities.

Plaatsen in cat. 2 - frontbalkon. De prijs voor onze leden bedraagt 40 € p.p. (administratieve kosten inbegrepen). Inschrijven en betalen vóór 15 oktober 2020. Inschrijvingsformulier.

Alle evenementen worden covid-proof georganiseerd volgens het protocol voor de cultuursector. Raadpleeg de COVID-maatregelen om BOZAR in alle veiligheid te bezoeken.

- (donderdag, 3 december, 2020 - 14:00)
Dit jaar wordt in het Ethisch Forum een gedachtenwisseling gehouden over examens in het hoger onderwijs, met de uitdagende titel

Fair exams in a mass university: can technology get us out of trouble?

Het Ethisch Forum 2020 gaat door op donderdag 3 december 2020 van 14 tot 18 u. in de Universitaire Stichting.
Voor een uitgebreide beschrijving van het onderwerp en het programma wordt verwezen naar de website  van EF 2020.
 - (donderdag, 10 december, 2020 - 10:30)

Geleid bezoek aan de tentoonstelling "Danser brut" in Bozar, gevolgd door een lunch in de Universitaire Stichting.
Voor het bezoek zijn er twee groepen van 10 personen mogelijk (een groep F en een groep N).
De lunch wordt georganiseerd met respect voor alle COVID-regels.

Prijs: 65 € p.p. Inschrijven en betalen voor 18 november 2020.
Inschrijvingsformulier.

Uiteraard volgen we nauwgezet de evolutie van de maatregelen in verband met de pandemie, en kan de activiteit mogelijks geannuleerd worden.

Danser brut

Danser brut tracht verbanden bloot te leggen tussen dans en onwillekeurige of repetitieve bewegingen. De expo onderzoekt verschillende expressievormen van het lichaam, het gezicht en de handen als een vertaling van hoe men in de wereld kan staan. Doorheen een intrigerende mix van Art Brut, moderne en hedendaagse kunst, medische archiefdocumenten, filmfragmenten, etc., tart de expo elke categorisatie. Ze wil geen dansgeschiedenis vertellen, maar wil onze blik verruimen en moderniteit in een ander daglicht stellen.

Met werk van Ulrich Bleiker, Michael Borremans, Charlie Chaplin, Aloïse Corbaz, Henri de Toulouse-Lautrec, Michel François, Valeska Gert, Rebecca Horn, Henri Michaux, Vaslav Nijinsky, Arnulf Rainer, Philippe Vandenberg, Mary Wigman, Adolf Wölfli, samen met een selectie van archiefdocumenten, manuscripten, magazines, en filmfragmenten.

Danser brut wordt georganiseerd door BOZAR, Brussel en het Museum Dr. Guislain, Gent naar een origineel concept door het LaM, Lille Métropole Museum voor Moderne kunst, Hedendaagse kunst en Art brut.